W jakim wieku rozpoczynamy naukę pływania?

home-office-569359_640

W jakim wieku rozpoczynamy naukę pływania?

Pływanie jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych aktywności fizycznych na świecie, i przyjmuje różne formy, od tych rekreacyjnych – moczenia stóp w morzu, pluskanie się w jeziorze, poprzez naukę i doskonalenie pływania, a także sport wyczynowy. Kontakt z wodą towarzyszy nam od samego początku, bo już w łonie matki wychowujemy się w środowisku wodnym. Kontakt z wodą jest sposobem na relaks, dbanie o sprawność fizyczną, jest bardzo dobrą formą rehabilitacji, a także wyzwaniem dla sportowców. Jednak styczność z wodą niesie za sobą również zagrożenia. Aby uniknąć wypadków, należy przygotować się i swoje pociechy do bezpiecznego korzystania z akwenów wodnych oraz pływalni. W ten sposób możemy ograniczymy liczbę wypadków.

Kiedy rozpocząć naukę?

Teorii jest wiele, ale tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Niektórzy rodzice rozpoczynają zajęcia pływania z dziećmi już w domowej wannie, inni zapisują niemowlęta na lekcje specjalistyczne, a jeszcze inni zaczynają w wieku dorosłym. Jaki wiek jest odpowiedni? Moim zdaniem każdy wiek jest dobry, aby nauczyć się pływać lub doskonalić swoje umiejętności. Pływanie jest świetną zabawą dla dzieci oraz wskazaną aktywnością ruchową dla osób starszych – zaleca się ruch przy odciążeniu stawów. Dzięki zajęciom pływania będziemy wszechstronnie budować swoją sprawność fizyczną oraz kształtować świadomość na temat swoich pływackich umiejętności. Świadomość ludzi jest ważnym elementem do naszego bezpieczeństwa.

Od czego rozpocząć naukę pływania?

Naukę pływania rozpoczyna się od podstaw, nie da się wskoczyć do basenu i pływać jak zawodnik. Przygodę z nauką pływania rozpoczynamy od oswajania z wodą, przełamywania bariery strachu. Jeżeli uporamy się z własnymi lękami, możemy zrobić następny krok. Warto zacząć naukę na płytkiej wodzie – będziemy czuć się pewniej. Jeżeli poruszanie w wodzie nie sprawia nam trudności, czujemy się pewnie w każdym ruchu, to możemy przejść do trudniejszych ćwiczeń.

Po oswojeniu się z wodą przechodzimy do podjęcia prób leżenia na wodzie. Następnie podejmujemy próby znużenia głowy pod wodę oraz wydechów powietrza do wody. Kolejnym krokiem jest umiejętność unoszenia się na wodzie. Jeżeli mamy z tym problem wykorzystujemy pomoce w postaci deski lub makaronu. Na tym etapie warto skorzystać z pomocy specjalisty, który skoryguje błędy i przyspieszy proces szkolenia.

Zajęcia pływania w grupie czy indywidualnie?

Jeden i drugi wybór ma swoje plusy oraz minusy. Trzeba pamiętać, że postęp w nauce przebiega u każdej osoby inaczej. Proces nauczania jest sprawą bardzo indywidualną – jedni uczą się szybciej, a inni wolniej. Jednak przy odpowiednim doborze ćwiczeń przez instruktora proces szkolenia z pewnością będzie przebiegał sprawniej.

Zaletą indywidualnych lekcji pływania jest to, że instruktor skupia się tylko na jednej osobie oraz dobiera ćwiczenia odpowiednio do poziomu zaawansowania uczestnika zajęć. Podczas zajęć indywidualnych prowadzący ma możliwość ciągłego poprawiania błędów i objaśniania wykonywania poszczególnych ruchów. Wadą tej formy nauczania jest cena lekcji i trudności w wynajęciu miejsca na pływalni.

Zajęcia grupowe nauki pływania determinują uczestników do przełamywania własnych barier poprzez dostosowanie się do grupy. Dzieci są w stanie wykonać zadania postawione przez instruktora, mimo swoich lęków. Zaletą lekcji pływania w grupie jest możliwość stosowania różnych form nauczania – stosowanie zabaw oraz gier. Takie zajęcia zyskują na atrakcyjności, co w przypadku dzieci może się okazać kluczem do ostatecznego sukcesu.

Jak długa trwa nauka pływania?

Jak już wspominałem nauczanie pływania jest procesem bardzo indywidualnym i zależy od predyspozycji uczestnika zajęć. Nie bez znaczenia dla postępów szkolenia jest odpowiednie postępowanie instruktora. Biorąc od uwagę wszystkie czynniki nie da się jednoznacznie określić ile będzie trwał proces nauczania. Różne jest także samo pojmowanie stopnia umiejętności pływackich przez różnych ludzi. Często inne spostrzeżenia, co do umiejętności dzieci mają rodzice i dzieci, a inne sam prowadzący. Przepłynięcie basenu nie oznacza jeszcze, że potrafimy pływać.

Z mojego doświadczenia wynika, że szybciej uczą się dzieci. Łatwiej również nauczać dziecko prawidłowej techniki wykonywania poszczególnych ruchów od podstaw niż wyplenić złe nawyki u starszych. U dorosłych często występują problemy z lękiem przed wodą, z dużym napięciem mięśniowym oraz ograniczeniami fizycznymi. Motoryczność dzieci można kształtować od podstaw. Oczywiście w każdej dziedzinie znajdziemy wyjątki.

Wiele również zależy od podejścia uczestników do zajęć i od ich założeń. Czy przychodzę na zajęcia pływania żeby brać czynny udział w zajęciach i wynieść z tego najwięcej dla siebie czy przychodzę, bo mi każą, a ja wcale nie chciałem? Można mieć różne cele… Jednym wystarczy, że przełamią barierę strachu przed wejściem do wody i przepłyną kilkanaście metrów,
a inni będą ciągle doskonalić swoje umiejętności.

A więc jak długo?! Moim zdaniem odpowiednim czasem do opanowania w stopniu dobrym techniki pływania stylem grzbietowym i dowolnym (kraulem), to okres dwóch lat – oczywiście w odniesieniu do pływania amatorskiego…

 

TOP